Zobrazení textu: Babi, dědo! nenechte se okrást! Jak nenaletět novým trikům podvodných prodejců

HODNĚ DRAHÉ NÁKUPY

Každý známe nebo jsme slyšeli ve svém okolí o někom, kdo měl co do činění s tzv. šmejdy. Ti používali vždy stejný scénář – převážně seniory nalákali na výlet či oběd spojený s předváděcí akcí, kde mnozí pod nátlakem zakoupili nepotřebné a několikanásobně předražené zboží či podepsali smlouvy na dodání výrobků, z nichž pak kvůli různým právním kličkám či nečitelným dodatkům už nešlo „vykličkovat“.
Tyto „loupeže za bílého dne“, spojené s manipulací, nátlakem, ponižováním, agresí a mnohdy až brutalitou, zachytil velmi syrovým způsobem filmový dokument Šmejdi. O otřesných praktikách těchto rádoby „obchodníků“ – na které jsem už dlouho předtím upozorňovali –, se konečně začalo mluvit v médiích, na veřejnosti i mezi politiky. Výsledkem byla novela zákona na ochranu spotřebitele, jež začala platit v lednu 2014. Ta umožňuje větší kontrolu nad obchodováním „šmejdů“ např. tím, že akci musí ohlásit deset dní předem, mají za povinnost uvést konkrétní zboží, jež nabízejí, musí být umožněno jeho vrácení, smlouvy musí být sepsány jasně a konkrétně a smluvní vztahy vyrovnané, tedy ne výhodné jen pro jednu stranu, nesmějí být rozdávány letáky, jež pod zástěrkou předváděcích akcí zvou na výlety či obědy zdarma... Česká obchodní inspekce začala také ukládat pokuty; za porušení pravidel může obchodník zaplatit i několik milionů korun.
Nicméně lidská vynalézavost nezná hranic – i co se zlodějských praktik týče. „Šmejdi“ převlékli kabáty a vymýšlejí jiné způsoby, jak se dostat k vašim penězům. Veřejnosti přitom nejsou již tolik na očích: seniory okrádají na internetu, vydávají se za spotřebitelské ombudsmany, nabízejí levnější dodavatele energií... Výsledek přitom zůstává stejný – za zbytečné a nekvalitní věci a služby zaplatíte několikanásobky jejich skutečné hodnoty.
K tomu, jak se v nových praktikách „šmejdů“ zorientovat, vám může posloužit i tento průvodce – dopis vnučky babičce a dědečkovi. Nenechte se okrást!
Přejeme hodně štěstí.

Sdružení českých spotřebitelů

Zpět