Zobrazení textu: Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů

1) Co je mimosoudní řešení spotřebitelských sporů?

Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů je alternativou k řešení soudní cestou, která je často pro obě strany velice nákladná a zdlouhavá. Cílem mimosoudního řešení je dosažení dohody mezi oběma stranami, tedy mezi spotřebitelem a prodávajícím, v případech, kdy nejsou schopny nalézt smírné řešení přímo mezi sebou.
Spotřebitelské spory vznikají z neplnění smluvních závazků, kde na jedné straně stojí podnikatel a na druhé straně spotřebitel. Typickým příkladem je spor o uznání reklamace vad zboží koupeného v obchodě, odstoupení od smlouvy apod.
Kromě soudního řízení se tedy může spotřebitel či podnikatel v případě, že mezi nimi vznikne spor, obrátit též na rozhodce nebo mediátora. Cílem mediace je urovnání sporů mezi podnikatelem a spotřebitelem smírnou cestou, přičemž mediátor vede strany ke vzájemné komunikaci a pokouší se je dovést ke smíru.

Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů funguje v České republice od února 2016 podle novely zákona o ochraně spotřebitele, Prodávající je povinen při realizaci prodeje informovat spotřebitele o možnosti mimosoudního řešení spotřebitelských sporů v obchodních podmínkách.
Zpět