Zobrazení textu: Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů

4) Které subjekty jsou oprávněné řešit spotřebitelský spor?

Novela zákona o ochraně spotřebitele jmenuje subjekty veřejné správy, které řeší spotřebitelské spory v určitých oblastech.

· V oblasti finančních služeb Finanční arbitr (http://www.finarbitr.cz/cs/) který rozhoduje spory mezi spotřebiteli a finančními institucemi.
Působnost: platební služby, úvěry, investice, směnárenská činnost, životní pojištění, stavební spoření.

· V oblasti elektronických komunikací a poštovních služeb Český telekomunikační úřad (http://www.finarbitr.cz/cs/)
Působnost: elektronické komunikace, telefonní operátoři, televizní a rozhlasové spojení a poštovní služby

· V oblasti elektroenergetiky, plynárenství a teplárenství Energetický regulační úřad (http://www.finarbitr.cz/cs/)
Působnost: Problémy s připojením odběrného místa, dodávkou, službami nebo povinnostmi ze smluv týkající se elektřiny nebo plynu, pokud ji prioritně nevyřeší spotřebitel se svým dodavatelem, např.: rozhodování o sporech o plnění povinností ze smluv o dodávce a smluv o sdružených službách dodávky připojení odběrného místa rozhodování o vzniku, trvání nebo ukončení smluvního vztahu s dodavatelem, MUS končí rozhodnutím ve správním řízení.

· V ostatních oblastech je to Česká obchodní inspekce (http://www.finarbitr.cz/cs/)
Návrh je možné podat písemně, popřípadě ústně do protokolu, a dále prostřednictvím on-line formuláře dostupného na internetových stránkách České obchodní inspekce.

V působnosti České obchodní inspekce může Ministerstvo průmyslu a obchodu pověřit i jiný orgán. V oblasti sporů mezi advokátem a spotřebitelem ze Smluv o poskytování právních služeb je mimosoudním urovnáním sporů pověřená Česká advokátní komora (www.cak.cz). Pověřený nebo jmenovaný subjekt vede jednání mimosoudního urovnání sporů, nemá však rozhodovací pravomoc, spor pouze nezávisle a nezávazně posoudí a navrhne řešení, které povede k dobrovolnému uzavření písemné dohody znesvářených stran. Její uzavření ale je pro obchodníka dobrovolné. Jestliže spotřebitel není s výsledkem spokojen, nezbývá mu pak než se obrátit na soud.
Zpět